HDIM.NGO/0017/12
24 September 2012

Voices
ih Dan jer



Administrator
Text Box
HDIM.NGO/0017/12
24 September 2012





Cover photo: “You can't say this!” Azerbaijani police crack down on peaceful protest in Baku.

Photo: Mehman Huseynov, IRFS



U

o IRFS

Institute for Reporters’ Freedom and Safety

For more information visit: www.irfs.org



CONTENTS

L. INEOAUCTION o 6
1.1. Background
1.2. Objectives and focus
1.3. Methodology and structure

2. ReCOMMENAALIONS et 8

3. Chapter One: Impunity for violence
AGAINSE JOUMNANISES .10

4. Chapter Two: Political use of law
to silence CritiCal VOICES oo 17

5. Chapter Three: Detention and persecution

of human rights defenders and media Workers ... 24
6. Chapter Four: Freedom of expression onling ... 26
7. Chapter Five: State control over the media - 28
F< S 000103 515310 NP 30



IRFS / Objective TV correspondent,
Rashad Aliyev was injured whilst
covering violent clashes between
police and residents in Guba, a small
town in Northern Azerbaijan.

Photo: IRFS

INTRODUCTION
1.1. BACKGROUND

The Institute for Reporters” Freedom and Safety is a local Azerbaijani NGO
founded on World Press Freedom Day in 2006 by two Azerbaijani journalists,
in response to growing government restrictions on freedom of expression and
freedom of press.

The organization’s reporting has been instrumental in bringing the issues of
press freedom in Azerbaijan to the attention of relevant organizations and
officials in the US and Europe. IRFS has been a member of the International
Freedom of Expression Exchange (IFEX) since October 2007.

IRFS’ broad freedom of expression approach, its ability to respond rapidly to
even the most outrageous actions against press freedom is the DNA of IRFS’
activities in Azerbaijan.

IRF'S monitors and reports on violations of freedom of expression in Azerbaijan,
producing statements, appeals, analyses, and daily news reports, conducting
press conferences, and raising awareness of journalists’ rights locally and
internationally. As part of this commitment IRFS has been regularly producing
comprehensive reports on the state of freedom of expression in Azerbaijan.

The current report, “Azerbaijan’s Critical Voices in Danger”, documents
findings and outlines freedom of expression violations for the first half of 2012,
ie. from January 01 to July 01, 2012. The report provides insight into how the
government continues to punish and prosecute individuals for expressing their
opinions and protesting ongoing repression.

The first half of 2012 was the period of the increasingly hostile political climate
to the activity of mass media outlets and civil society stakeholders.

In the past few months, dozens of journalists have
been subjected to provocations, blackmailing,
prosecutions, moral and physical pressure and
litigations, and several media representatives have
been arrested. During the reporting period the
eight media representatives have been thrown to
jail under various charges widely agreed by both
local and international bodies to be trumped-up.

1.2. OBJECTIVES AND FOCUS

The overall objective of the IRFS Freedom of
expression report is to advocate international



best practices on press freedom, Freedom of Expression (FoE) and Right to
Information (RTT) among key policy makers and to assess the situation of the
freedom of expression in Azerbaijan. Specifically, the IRFS sought to:

* Assess FoE, RT1, media rights and capacity

* Raise awareness among local and international stakeholders on the state of
freedom of expression

* Recommend concrete steps to tackle impunity and improve freedom of
expression environment

* Engage the donor community to consider the recommendations.

1.3. METHODOLOGY AND STRUCTURE

This report has been prepared on the basis of the investigations, interviews,
monitoring of court proceedings, desk study and media monitoring, analysis
of submitted inquiries and complains, IRFS safety hotline statistics and other
legally obtained information. In close consultation with local and international
media experts, the IRF'S staff has put together this report.

The IRFS recommendations focus on two specific areas (1) constitutional, policy
and legal framework, and (2) impunity and working environment for journalists.

This report is organized in the five chapters covering the following key areas on
which the IRFS is focusing; constitutional, policy and legal environment; and
impunity and working environment for journalists and critical voices.

Chapters one and two deal with impunity and violence against the journalists
and political use of law to silence critical voices. In addition, the chapter two
presents Azerbaijan’s political environment and the legal media environment
with analysis and findings. Chapter three reveals the facts on prosecution of civil
society stakeholders and peaceful protesters. Chapter four assesses the state of
freedom of information. Chapter five focuses on the state control over the media.

Following introduction, the report cites the recommendations of the IRFS to
improve freedom of expression in Azerbaijan. The last page of the report presents
conclusion on the situation with freedom of expression.



Turan agency reporter Etimad

Badagov was attacked

by police during covering
opposition rally last spring.
He was wearing a vest with
the word “Press” on the
back, clearly identifying him
as a journalist.Azerbaijani
authorities should hold
responsible police officers
who continue to assault
journalists with impunity,
says IRFS”.

Photo: IRFS

RECOMMENDATIONS

P 2.1. RECOMMENDATIONS
TO END IMPUNITY AND
IMPROVE WORKING
ENVIRONMENT FOR
JOURNALISTS

2.1.1. FOR THE
GOVERNMENT OF
AZERBAIJAN:

e End all forms of impunity for killers of
journalists and ensure that all cases are resolved,
and all guilty parties are punished in accordance
with the law.

* Detain and prosecute the masterminds who ordered the killing of Elmar
Huseynov in 2005 and Rafig Tagi in 2011.

e Publish all available information related to the two murders of journalists.
e End impunity for attacks on journalists. Ensure that all cases are resolved,
and the guilty are punished in accordance with the law.

* Detain and prosecute the masterminds who ordered blackmailing attack
on outspoken female journalist Khadija Ismaylova in March 2012.

e Fully investigate threats against journalists and establish a protection
mechanism.

2.1.2. FOR MEDIA ORGANIZATIONS:

* Media organizations should take full responsibility to care for victims
of attacks in terms of initiating preventive measures, providing insurance
cover, and medical coverage.

2.2. RECOMMENDATIONS TO IMPROVE MEDIA
POLICY AND LEGISLATION
2.2.1. FOR AZERBAIJANI GOVERNMENT:

* To remove the article stipulating criminal responsibility for defamation from
the Criminal Code of the Republic of Azerbaijan.

* Reverse the ban prohibiting foreign radio channels from broadcasting on
national FM frequencies.

* Withdraw restrictive amendments to the legislation which intend to limit the
activities of mass media and media representatives.

 Establish the Institution of Independent Press Ombudsman in line
with international standards and to empower it with the authority of Press
Ombudsman that currently belongs to the Commissioner for Human Rights.



* Set up independent broadcasting regulatory body to ensure fair and
transparent distribution of TV and radio frequencies through simplified
application for licenses.

* Establish new public televisions in the frequencies of the AZTV channel and
its affiliates Idman (Sport)-Azerbaijan TV and Medeniyyet (Culture) TV, as
well as a second and a third public radio channels in the frequency occupied
by the state radio channel.

e End harassment of independent NGOs and civil society representatives,
to annul the restrictive amendments made to the law on non-governmental
organizations and to adopt liberal legislation regulating civil society.

e Allow the creation of an independent, non-statutory press council under the
sole responsibility of media professionals, or other self-regulatory systems of
media accountability.

* Review and amend media legislation to ensure it respects international
principles on press freedom, in particular by abolishing restrictive amendment
to the Law on Access to Information.

e Ensure transparency in media ownership structures.

e Establish an independent authority in charge of distributing government-
funded advertising to media outlets in a fair manner.

e Formulate and enforce a fair government advertising policy for leveling the
playing field for private and state-run media.

2.3 RECOMMENDATIONS FOR
INTERGOVERNMENTAL ORGANIZATIONS,
FOREIGN COUNTRIES AND INTERNATIONAL
ORGANIZATIONS TO IMPROVE FREEDOM OF
EXPRESSION IN AZERBAIJAN

* Demand actions, not just words, from the Azerbaijani government to
fulfill its obligations regarding press freedom, freedom of expression and
human rights.

* Demand from the Azerbaijani government and law enforcement agencies
to end all forms of impunity for killers of journalists and ensure that all
cases are resolved, and all guilty parties are punished in accordance with
the law.

* To impose sanctions on Azerbaijan for non-compliance with the obligations
regarding press freedom, freedom of expression and human rights.

2.4. RECOMMENDATIONS FOR JOURNALISTS
AND MEDIA WORKERS

e Always abide by the code of professional ethics

e Immediately call the IRFS hotline (+994 50 398 48 38 , +994 55
398 48 38) and inform the IRFS, civil society institutes, media and the
representations of international diplomatic corps about the potential
threats to your personal safety.



Seven years on, there is still no
justice for ElImar Huseynov.
Photo: TURAN

10

CHAPTER ONE: IMPUNITY FOR
VIOLENCE AGAINST JOURNALISTS

On March 02, 2005, Elmar Huseynov, founder and chief editor of the
opposition weekly news magazine Monitor was fatally gunned down
in his apartment building in Baku. More than seven years later, there
is still no justice for Elmar Huseynov.

In the seven years which have passed since Elmar Huseynov’s murder,
he has become a symbol for journalists throughout Azerbaijan and the
region, providing an example of the bravery of investigative journalists,
who under such repressive regimes often become human rights
defenders themselves. His case also serves as a constant reminder
of the injustice for the victims and their families as the instigators —
and often the perpetrators — of these tragic killings continue to walk
free. For these reasons, IRFS dedicate this chapter of report to Elmar
Huseynov and his followers, who continue to fight for justice for Elmar and
other journalists who have been targeted for their work.

Since Elmar Huseynov’s murder, there have been dozens of violent attacks
against journalists in Azerbaijan, including the murder of prominent journalist
and writer Rafig Tagi in November 2011. None of these attacks have been
seriously investigated or prosecuted, resulting in a climate of impunity for
those who wish to use violence to silence critical voices.

During first half of 2012, on 23 occasions more than 32 journalists and their
close relatives (in some cases repeatedly) faced violence. In most cases the
violence was aimed at impeding professional activities of journalists guaranteed
by constitution. In the below-mentioned cases, no one has been brought to
justice for putting pressure on journalists, injuring or blackmailing them,
breaking their professional equipment (cameras) and arresting them illegally.

On January 7th Saatli district police department officer illegally detained Kur
Civil Society coordinator Ogtay Gulaliyev and Turan Information Agency
director Mehman Aliyev. They were arrested near Novruzlu village, which is
one of the communities affected by the river flooding in May 2011. Gulaliyev
and Aliyev were talking to villagers, when suddenly the police arrived and
took them to police office using violence. Following 1.5 hour-long detention in
Sabirabad Police Office, and Gulaliyev and Aliyev were released.

On January 18th Turan Information Agency photographer Etimad Budagov and
Objective TV video operator Rashad Aliyev were detained while performing their
professional duties. They were filming a protest action held by housing depositors
defrauded by Gen and Kamran Construction Companiesin front of the Presidential
Administration building, Their still camera and video camera were seized. Both
journalists were released after all of their recordings had been deleted.



S, ST | S —

YAZIGI- PUBLISIST |

L

].! "-.I| |I__ZI |

s
. .___:_ i o

. -
o - ",

- - L

The 61-year-old author died after
suffering multiple stab wounds in
an attack in the Azeri capital on 19
November, 2011. No one has been
charged with his murder.

Photo: RFE/RL

AGI

s =

)

On January 16th police used physical force to prevent Turan Information
Agency employee Etimad Budagov from filming a large protest by taxi
drivers in front of the Ministry of Transport. One police officer kicked the
photographer and knocked him down.

During the reporting period, Azadlig newspaper employee Seymur Hazi
(Haziyev), who had been abducted and beaten by unknown persons last year,
was assaulted once again. He was followed by unknown persons for several
days in late January and early February. On the evening of March 25th Seymur
Hazi was kidnapped by masked men in Jeyranbatan settlement, beaten and
then dumped, with his arms tied behind his back, in Binagadi district of Baku.
On the morning of March 1, a crowd estimated at 6,000 or 7,000 massed
outside the local government offices in the northern town of Guba demanding
major’s resignation. The rioting led to a heavy police deployment, arrests and a
visit by a government delegation.

11



Ayna/Zerkalo journalist and IRFS
staffer, Idrak Abbasovwas viciously
attacked by police and security
guards on the outskirts of Baku on
April 18, 2012. He was wearing a
vest with the word “Press” on the
back, clearly identifying him as a
journalist.

Photo:Yeni Musavat

12

Police tried to disperse the protesters, detaining around 25 of them, beating
others with truncheons and firing tear gas into the crowd. The government
sent in riot police and interior ministry troops, and this led to more skirmishing
around the town. The journalists covering the rioting were among those
injured. Rashad Aliyev, Objective TV correspondent got head injury and Idrak
Abbasov, correspondent of the IRFS and Ayna-Zerkalo newspaper, got an arm
injury. Furthermore, Radio Liberty correspondents Javanshir Agamaliyev and
Abbas Atilay, Turan Information agency correspondents Tapdig Farhadoglu
and Farid Gahramanov, and Yeni Musavat newspaper photo-reporter Farahim
Ilgaroglu were poisoned by the tear-gas, which was used against protesters.

On March 7th Azadlig newspaper correspondent Ramin Deko faced police
pressure while preparing a report on protests near Elmlar Akademiyasi metro
station against the prison abuse of prisoners of conscience Mahammad Majidli
and Babak Hasanov. Deko had been taken to Police Office #28 where his
camera was confiscated, and returned only after the images were deleted from
the memory card.

On March 6th IRFS’s Nakhchivan correspondents Elman Abbasov and
Hakimeldostu Mehdiyev, and Turan News Agency correspondent Ilgar



Nasibov faced pressure as they were interviewing Popular Front Party member
Sevindik Ahmadov.

Akhmedov, a resident of Nakhchivan, unable to bear a complex social situation
took a large number of drugs in an attempt to commit suicide. Not a single
medical institution in Nakhchivan would to accept him for treatment, because
he is a member of the Popular Front Party. In the end, he was placed in the
Nakhchivan clinic for the mentally ill, but three days later he was evicted
from there. Local journalists and human rights defenders tried to meet with
Ahmadov and the chief doctor of the clinic in order to get an explanation.

The chief doctor refused to give any explanation. IRFSs Nakhvhivan
correspondents Elman Abbasov and Hakimeldostu Mehdiyev, and Turan
News Agency correspondent Ilgar Nasibov faced pressure as they tried to
interview Sevindik Ahmadov in the yard of the clinic. An unknown person
pretending to be a guard threatened the journalists and demanded that they
leave the yard. He threatened them that if they didn't leave the yard they
would face problems and the journalists decided to leave the area.

On March Tth, just a day ahead of International Women’s Day, investigative
journalist Khadija Ismayilova who runs the After Work Radio Liberty radio
show and has conducted numerous investigative reports into corruption by
high-level Azerbaijani officials, received a threatening letter containing very
intimate pictures of her, a direct attempt to stop her latest investigations.
Khadija’s responded through an open letter on her Facebook page vowing not
to stop her journalistic activities. Subsequently, the perpetrators continued
their smear campaign against Ismayilova, posting intimate video clip with
scenes from the journalist’s private life on a phony website, which had been set
up to suggest a non-existing affiliation with the opposition party.

The official newspaper of the ruling party - Yeni Azorbaycan — published a long
article against Khadija Ismayilova and other RFE/RL employees. Officially,
however, the authorities condemned the blackmail. “The right to privacy for
every citizen is guaranteed by the Constitution and no one can intrude into
another citizen’s life,” the Chief of the Presidential Administration’s Public
Policy Department Ali Hasanov told APA.

The next day Baku Prosecutor’s Office opened a criminal case under Article
156 (Infringement of inviolability of the private life).

On April 26, the Prosecutors Office released a statement contesting
Ismayilova’s claims. However, this shed little light on the progress of finding
the perpetrators. Instead, it listed the names and addresses of those who had
been interviewed in connection with the case — namely the journalist’s family
and friends.

According to the Prosecutor’s Office investigation is in progress.

13



14

Khadija Ismaylova believes, however, that investigating agencies, in addition to
the newspapers “Yeni Azerbaijan” and “Tki Sahil”, have connections with those
behind the blackmail threat. According to Ismaylova, the orders behind these
acts comes from the Presidential Administration.

On March 6th Said Abbaszade, a six years old son of IRFS and Ayna-Zerkalo
newspaper journalist Idrak Abbasov, was hit by a car near the kindergarten
#313 in Sulutapa settlement. The driver, 23 years old, allegedly responsible for
the accident was detained and taken to the Binagady Police department #40.
Following short detention, the driver was released. Idrak Abbasov considers
this action to be politically motivated.

On March 26, the director of the Baku Information Agency, Sudeyf Mejidov, the
agency’s executive director, Vasif Sadikhbayli, and operator ITham Rasulzade
were detained by Salyan district police for filming the illegal collection of
bribes at a radar checkpoint.

Mejidov, and Rasulzade traveled to Salyan to investigate reports that persons in
plain clothes had been installing radar devices on the main road and collecting
money from drivers. When journalists started to film the plain-clothed men
stopping cars and demanding money from the drivers near the radars the men
approached them and asked whether they had permission to film. Then they
called the Salyan Police Office. The police arrived and took the journalists
to Salyan Regional Police Office. However, the journalists had managed
to remove the cassette from the camera by the time the plain clothes men
approached us. After keeping journalists for 12 hours the police returned their
equipment and released them. The journalists called the 102 police hotline
and provided information about the incident.

On March 28th Musavat newspaper correspondent in Balakan region Akif
Mammadli was summoned to the Department on Fight against Drugs of
Balakan Regional Police Office where he was questioned for 2 hours. According
to Yeni Musavat newspaper editor-in-chief Rauf Arifoglu, Mammadli had
written several critical articles on situation in Balakan and in particular, on
drug trafficking in the same region. The journalist faced intimidation from
police officer Mahiyaddin Musayev who demanded from journalist to stop his
investigations.

On April 2nd Turan Information Agency photographer Etimad Budagov and
RFE/RL reporter Nushabe Fatullayeva faced physical pressure while filming the
demolition work at 20 Shamsi Badalbayli street in Baku. Etimad Budagov and
Nushaba Fatullayeva were attacked by Baku Executive Power Secretariat head
Zulfali Ismayilov and his 20 workers following a clash between the residents and
persons carrying out demolition. No one was brought to justice for the incident.

On April 4th a voice recorder, video and still cameras were confiscated from
IRFS correspondents in Nakhchivan Hakimeldostu Mehdiyev and Elman



Abbasov at the Sadarak Customs and Border Crossing Point. On the next day
the police returned the equipment in damaged condition.

On April 8th Kur Civil Society coordinator and Transparency magazine
editor-in-chief Ogtay Gulaliyev, was detained by police at the Sabirabad
region while he was meeting with citizens of Minbashi village. Next day,
Sabirabad Regional Court charged Gulaliyev with swearing in a public place,
and sentenced him to 12 days in jail under Article 296 (minor hooliganism) of
the Code of Administrative Offences. Later on a criminal case was launched
against Gulaliyev under the Article 220.2 of the Criminal Code (Appeals to
active insubordination to legal requirements of representatives of authority and
to mass disorders, as well as appeals to violence against citizens). On June 13th
Sabirabad Regional Court released Gulaliyev on police bail.

On April 18th IRFS/Ayna Zerkalo journalist Idrak Abbasov was brutally
beaten by employees of the Azerbaijan State Oil Company (SOCAR) while
filming demolition work in a residential area close to one of Baku’s numerous
oilfields. Behind the demolition is the powerful state oil company SOCAR,
which says the housing is illegal; the residents say they bought the land in good
faith. When Abbasov began filming, SOCAR employees violently assaulted
him, breaking two ribs, damaging his eyes, and leaving him unconscious for
multiple hours with prolonged head trauma. He was in hospital for almost a
month and the full extent of his injuries remains unknown to date. According
to eyewitnesses, the police looked on during the beating. The other journalists
at the demolitions, including Gunay Musayeva of Yeni Musavat newspaper and
two IRFS cameramen, have spoken about the chaos at the scene. Musayeva
was also attacked by guards but did not require hospitalization; the taxi the
cameramen arrived in had its windscreen broken, but the men were unhurt.
A statement issued by the local EU delegation in response to Abbasov’s assault
declared the incident “yet another example of unacceptable pressure [to which]
journalists in Azerbaijan are exposed”.

SOCAR launched an independent investigation commission and released
a report at the end of May, which concluded that (i) Abbasov had not been
wearing a press jacket and that (i) he had provoked the fight, supported by
fellow villagers. Both conclusions contradict photo evidence and witness
testimonies, and have been deemed tantamount to a smear campaign.

On May 10th Radio Liberty correspondent Javanshir Agamali faced pressure
by plain-clothed persons, while performing his professional activity covering
the protest action against the Flower Festival. His camera had been confiscated
and the footage on the protest action was deleted.

On May 12th journalist Tahmina Tagizade was called to Ganja City Police
Office. Tagizade was stopped by police while she was interviewing residents of
Nizami street in Ganja city, whose were being demolished. She was released
after a brief interrogation. The police threatened Tagizadeh with possible

15



16

arrest if she did not stop covering the evictions.

A group of journalists faced physical pressure by the police and plain clothed
police agents while performing their professional duties covering opposition
rally on May 21st. The police also used pressure on the journalists filming
the demonstration. A photographer and operator of Objective TV, Mehman
Huseynov and MirRahim Hasanov were assaulted, and their video and photo
cameras were damaged. Furthermore, foreign media representatives, who
were covering the event, also faced violence; a plain-clothed police agent hit
Steffen Haufe, a German photo-reporter who had come to Baku to report on
Eurovision 2012 Song Contest.

Vafa Nagi (Nagiyeva), IRF'S and Objective TV correspondent, was subjected to
insult followed by physical attack on her way home (approximately at 9.30) on
May 23 in Yasamal district.

A young man called Samir first insulted Nagiyeva. When she asked him why
he had insulted her, he suddenly attacked her, causing her mobile phone
and bag to fall to the ground. Nagi says that she is at a loss to understand
the reasons behind this assault. Running from his kicks and blows, Nagi was
hurrying home, when she remembered that her mobile was still on the ground.
She went back to retrieved it, and was attacked again. Yasamal District Police
Office #28 is investigating the case.

During the May 24th picket by Public Chamber, police and plain-clothed
agents prevented journalists from carrying out their professional activity.
Public Chamber activists were forced into police cars and buses, and taken
away when they tried to approach the Public TV building. Police officers and
plain-clothed agents behaved aggressively towards protesters.

During the picket, Gundalik Telegraf newspaper reporter Bayram Isgandarli
was detained. The police interfered with the work of Turan News Agency
reporter Etimad Budagov, Objective TV correspondents and other media
representatives. Representatives from various international organizations were
present as observers. International journalists were also there, filming the
events. Public TV employees filmed from inside the building,

The picket was planned in protest against Public TV's violation of the principles
of political pluralism and freedom of expression.

On May 25th gunxebercom website correspondent Anar Garayli was
sentenced to 10 days in jail. He was detained by officers from Nasimi District
Police Office on May 22nd. Garayli was taken to Nasimi District Court, where
he was sentenced to 10 days in jail under Article 306 of the criminal code
(violation of the social order and resistance to the police). Two days later he
was released following the ruling of the Court of Appeals. The journalist was
arrested simply for wearing a “Sing for Democracy” campaign t-shirt.



CHAPTER TWO: POLITICAL USE
OF THE LAW TO SILENCE
CRITICAL VOICES

The Azerbaijani government has developed sophisticated judicial machinery
that stifles critical and independent reporting.

Do not stay silent, say young

protesters during opposition During the reporting period amendments were made to the legislation to

;”ytonléggl 8,2012. restrict the freedom of information and expression.
NO1O0:

k.

17



18

On July 6, Azerbaijan President Ilham Aliyev signed into amendments to
the law limiting disclosures by corporate entities, adopted by Parliament
on June 12. Strongly criticized by pro-transparency activists, the changes
will curtail public access to information about the ownership of commercial
entities, the amount of their charter capital, ownership structure, and other
similar data.

The amendments to a 2005 law on commercial information that will bar
government officials from distributing information about companies if doing
so “contradicts the national interests of Azerbaijan in political, economic, and
monetary policy, the defense of public order, the health and moral values of
the people, or harms the commercial or other interests of individuals.” The
reforms also would make release contingent on permission of all individuals
named in the records.

A THROWBACK TO SOVIET PERIOD

On June 1 Milli Majlis (Parliament) revealed new draft amendments
entailing restrictive provisions to the law “on access to information”, which
came at the President’s initiative. The amendments were sent to Parliament
without public disclosure, and the full texts remain unavailable. On June
12th 2012 the Azerbaijani Parliament (Milli Mejlis) adopted amendments to
the laws “On the right to obtain information”, “On the state registration and
state registry of legal entities” and “On the commercial secrets”.

The amendments extend the scope of the “legitimate public interests”
protected in the in Article 3 of the Constitutional Law of the Republic of
Azerbaijan on Regulation of the Exercise of Human Rights and Freedoms,
and use language that avoids precision and clarity. The amendments to the law
“On state registration and state registry of legal entities” will make secret the
registration information of commercial legal entities (i.e. information about the
founders of commercial legal entities and their shares in the charter capital).
This information shall only be disclosed based on an inquiry to the courts
and investigative bodies, to the subjects of operational-search activities in cases
specified by law, and to financial monitoring bodies in the cases and manner
specified by the Law of the Republic of Azerbaijan “On the struggle against
legalization of funds or other property obtained through criminal means and
the financing of terrorism”. According to the bill, this information can only be
disclosed to relevant bodies, lawyers, and third parties following the consent of
the information owner. Amendments will be made to the law “On commercial
secrets”, which will deem such information secret.

On July 6, the president signed the decree to implement the amendments in
three months.

These amendments can be viewed as an action by the Azerbaijani government
to reject the obligations it has previously undertaken before the Azerbaijani



people and international community to fight corruption.

The above-mentioned restrictive amendments are contrary to the Article
10.2 of the European Convention for the Protection of Human Rights and
Fundamental Freedoms (The exercise of these freedoms, since it carries with
it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions,
restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a
democratic society, in the interests of national security, territorial integrity
or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection
of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others,
for preventing the disclosure of information received in confidence, or
for maintaining the authority and impartiality of the judiciary). The new
amendments to Azerbaijani legislation have provisions different from those
stated in this article of the convention: this is why it can be deemed an act of
restricting the freedom of information.

When the amendment to law “On commercial secrets” officially takes effect,
the information about the founders of commercial legal entities and their
shares in the charter capital will be considered confidential. Such information
shall only be disclosed based on an inquiry to courts and investigative bodies.
This amendment contradicts the provisions of the UN Convention against
Corruption, and the UN’s Global Counter-Terrorism Strategy.

These amendments increase restrictions on the freedom of information and
breach the principles transparency and public control over the activity of legal
entities. From this point on it will be difficult for journalists to investigate
instances of corruption, as any of such journalists may face punishment
under new amendments to the legislation.

LEGAL PRESSURE ON CRITICAL VOICES

Journalists, bloggers, activists and ordinary citizens in Azerbaijan continue to
face imprisonment for voicing opinions critical of the authorities. The judicial
system is used to silence critical voices. The IRFS has monitored 15 judicial
proceedings; in two cases journalists were deprived of freedom, in three cases
newspapers and in one case a journalist was sentenced to huge fines. In nine
cases none of journalists” appeals were granted.

On January 23rd Yasamal District Court judge Elchin Gurbanov partially
granted the lawsuit brought by businessman Anar Mammadov, the son of
Transport Minister Ziya Mammadov, against the Yeni Musavat and Azadliq
newspapers. According to the decision, the newspapers were each fined 4000
manats (1 manat equals to approximately 1 Euro) and were demanded to give
a retraction. Mammadov appealed to the court citing humiliation of his honor
and damage to his business image in the article titled “Kamaladdin Heydarov’s
bear eaten” (published in Azadlig on 1 July, 2010 and in Yeni Musavat on 2 July,
2010), and in the article titled “Sheikh drives Anar Mammadov out of Dubai”

19



20

(published in Yeni Musavat on 14 September, 2010). He demanded 250,000
AZN from each newspaper in compensation.

On January 23rd Narimanov District Court under judge Sevinj Guliyeva
partially granted the lawsuit brought by Baltika-Baku LLC director Adam
Tlekhuray against Khural newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli. According
to the decision, Avaz Zeynalli and Khural newspaper were demanded to
apologize, to publish a retraction and together pay a total of 50 000AZN in
compensation.

On January 24th Nasimi District Court under presiding judge Elman
Ahmadov denied the appeal by Democrat newspaper editor-in-chief Mustafa
Hajibeyli, which was targeted against the Nasimi District Prosecutor’s office,
for its refusal to launch a criminal case against the deputy chief of Nasimi
District Police Office, Suleyman Nematov. Democrat newspaper editor-in-
chief Mustafa Hajibeyli was detained at the Public Chamber’s April 2nd 2011
protest, taken to Nasimi district police department, and physically assaulted by
deputy chief Suleyman Nematov.

On January 27th two hearings were held on the case of Khural newspaper
editor-in-chief Avaz Zeynalli in Baku Appeals Court. The first hearing was
presided over judge Abdin Abdinbeyov, who denied Zeynalli’s appeal against
the extension of his prison term. In the second hearing judge Mirpasha
Huseynov denied Zeynalli’s appeal asking to replace his pre-trial detention
with house arrest.

On February 22nd the Supreme Court of Azerbaijan, under judge Ilham
Jafarov, held a court proceeding on the appeal filed by IRFS correspondent
to Nakhchivan, Hekimeldostu Mehdiyev, against the Nakhchivan Supreme
Court’s November 10th 2011 decision. The appeal was denied. According
to the criminal case launched against IRFS correspondent to Nakhchivan
Hakimeldostu Mehdiyev under Article 189-1.1 of the Criminal Code (diverting
electricity supplies), Sharur District Court demanded that he pays a 1000
AZN fine on September 22th 2011. Nakhchivan Supreme Court upheld this
decision.

A criminal case was opened against Bakhtiyar Hajiyev in the January of 2011.
At that time, he signed a statement of commitment not to leave Ganja city.
At the beginning of February 2011 his pre-trial detention was replaced with
release under police bail. On March 4th 2011 Hajiyev was sentenced to one-
month’s pre-trial detention. On May 18th 2011 Nizami District Court of
Ganja city sentenced Bakhtiyar to 2 years in jail under Article 321.1 of the
Criminal Code (military service evasion). Human rights organizations believe
that Hajiyev, who ran for the Parliament in 2010 elections, was arrested for
his activity on social networking sites and his support of the March 11 Great
People’s Day campaign. Hajiyev’s July 6th 2011 appeal against this decision
was denied. On December 6th 2011 the Supreme Court upheld this decision.



During his detention, Hajiyev made several attempts to appeal his sentence
and be released on parole. On July 5, 2011, Hajiyev lost his appeal before the
Ganja City Appeals Court. On December 6, 2011, the Supreme Court also
rejected his appeal. Hajiyev did not appear at the proceeding, The presiding
judge said that Bakhtiyar did not want to participate in the trial; however,
Hajiyev’s lawyer indicated that his client wished to participate in the trial and
had sent a telegram to the court the day before with his request. Bakhtiyar
Hajiyev was denied parole on three occasions: December 30, 2011; February
27, 2012; and March 29, 2012.

On June 4, 2012, the Supreme Court of Azerbaijan ordered Bakhtiyar Hajiyev
to be released nine months before the completion of his sentence. The court
released Hajiyev early for good behavior; however, the release is conditional
and he may not leave the country for nine months. His release comes two
days before U.S. Secretary of State Hillary Clinton is scheduled to meet with
Azerbaijani President ITham Aliyev in Baku and three weeks after a bi-partisan
group of five U.S. Senators urged President Aliyev to facilitate Mr. Hajiyev’s
release.

In a statement following his release, Mr. Hajiyev pledged to continue his work
advocating for democratic reform in Azerbaijan.

In March 2012, the Khirdalan city court sentenced online journalist Ramin
Bayramov, the editor of the Islamazeri.az website, to 18 months in prison on
charges of illegal possession of drugs and firearms. Namely, the prosecutor’s
office charged Bayramov under criminal code articles 228.1 (Illegal purchase,
transfer, selling, storage, transportation or carrying of fire-arms, its accessories,
explosives and supplies (except for the smooth-bore hunting weapons and its
ammunition) and 234.1 (illegal purchase or storage of narcotics or psychotropic
substances in a quantity exceeding necessary for personal consumption, with
no intent to sell).. Prior to his conviction, Bayramov had been detained since
11 July 2011.

On April 11th, Baku Appeals Court under presiding judge Tofig Samadov
heard Yeni Musavat newspaper’s appeal against the 18 November 2011 decision
by Sabail District Court on the newspaper’s lawsuit against the Ministry of
Defense. The appeal was not granted.

On April 10th the Supreme Court of Azerbaijan heard the appeal filed by
Khural newspaper reporter Aydin Janiyev against Shirvan City Appeals Court,
which had denied his motion to launch a court investigation into his case. The

appeal was denied.

On April 11th, Baku Appeals Court heard Yeni Musavat newspaper’s appeal
against the 18 November 2011 decision by Sabail District Court on the
newspaper’s lawsuit against the Ministry of Defense, the newspaper’s lawyer
Vagif Huseyn reported to IRFS. The appeal was not granted.

21



22

The lawsuit was brought following a statement last September by the Ministry
of Defense Ministry regarding an article titled “Turkish students are hurt at
military school.” The Ministry claimed that the article had been published
by Yeni Musavat newspaper on behalf of the Turkish Embassy and Anadolu
Agency. The newspaper denied ever publishing the article, and case materials
suggest that neither the Turkish embassy nor Anadolu Agency ever issued
such a statement. The newspaper claims that the Defense Ministry is trying to
discredit the newspaper, and appealed to Sabail District Court, demanding 50
000 AZN in damages.

On April 12th Nasimi District Court under judge Emin Mehdiyev held
a hearing on the motion filed by the Anti-Corruption Office, seeking to
extend the prison term of Avaz Zeynalii, editor-in-chief of Khural newspaper.
Zeynalli’s prison term was extended for another month by the decision.

On May 1st Yasamal District Court under judge Anar Rzayev held a hearing
on the lawsuit by Azadlig newspaper correspondent Natig Gulahmadoglu
(Adilov) against Lider TV and Afra Hotel. The judge rejected Adilov’s lawsuit
and required him to pay 150 AZN for forensic costs. A secretly recorded
videotape of Gan Turali and Natig Adilov taken in a hotel room during a
training course in Oguz was broadcasted on Lider TV on April 2011. Natig
Adilov appealed to Yasamal District Court with a lawsuit against Lider TV and
Afra Hotel requesting financial compensation of 100,000 AZN from each of
them, for the humiliation of his personal dignity, and interference in his private
life and freedom of expression.

On May 17th Lankaran City Court has fined Azadlig newspaper correspondent
Ramin Deko (Jabrayilov) to 3000AZN following a defamation lawsuit. The
defendant himself was informed about the decision on May 29th. The court
decision stated that Ramin Deko must apologize to MP Novruzali Aslanov
and provide a retraction of his article. It followed; “Ramin Deko shall be fined
3000 manats, which amount shall be given to Umid charity society based in
Bina settlement of Khatai district. In addition, Novruzali Aslanov will give
200 manats in compensation and Ramin Jabrayilzade will pay 89 manats in
compensation for the expert examination charges.” MP Novruzali Aslanov
appealed to Lankaran City Court, accusing Azadlig newspaper correspondent
Ramin Deko (Jabrayilov) of defaming his personal dignity and reputation,
claiming that his business and political reputation was damaged in the article
titled Fizuli Alakbarov buys Ivanovka houses for 80 000 manats printed in the
October 26th 2011 issue of Azadlig newspaper #249(4700). He demanded the
journalist to make an official apology. He also asked the court to charge the
journalist under Article 147 (libel), to fine him 10 000 manats as compensation
for psychological damage, and to give that amount to an orphanage in Baku.

On June 12th Binagady District Court sentenced the Iranian Sahar TV
correspondent in Azerbaijan, Anar Bayramli, to 2 years in jail. Bayramli was
detained on February 17th by officers from Binagadi District Police Office #4,



who reportedly found 0, 0387 grams of heroin in his pockets. He was charged
under article 234.1 of the Criminal Code (illegal manufacturing, purchase,
possession, transportation, transfer or selling of narcotics, and psychotropic
substances).

On June 13th Sabirabad Regional Court under judge Firdovsi Aliyev ruled for
the release of Kur Civil Society Staff coordinator Ogtay Gulaliyev, Gulaliyev
himself reported to the Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRF'S).
Kur Civil Society coordinator and Transparency magazine editor-in-chief Ogtay
Gulaliyev was detained on April Sth in the village Minbashi of Sabirabad while
he was carrying out a monitoring, and sentenced to 12 days of administrative
arrest. On April 19th a criminal case was opened against him under Article
220.2 (inciting riots) and Sabirabad Regional Court sentenced him to 2 months
of pre-trial detention.

On June 14th Yasamal District Court under judge Elchin Gurbanov held
the final hearing on the lawsuit brought by Baku Metro head Tagi Ahmadov
against Azadlig newspaper. In his lawsuit Ahmadov claimed that his honor and
dignity had been insulted by the newspaper, and demanded compensation for
psychological damage. Yasamal District Court ruled that the newspaper must
publish a retraction and pay 30 000 manats to Tagi Ahmadov in compensation.
Baku Metro head Tagi Ahmadov had appealed to Yasamal District Court
against Azadlig newspaper, claiming that his dignity, honor, and business
reputation were insulted in an article titled “Tagi Ahmadov appropriated
5 kopecks”, which noted that after the metro fares had been raised to 20
kopecks, it became impossible to use 5 kopecks previously loaded into metro
cards. Ahmadov asked the court to require the newspaper to issue a retraction
and to pay 200 000 AZN in compensation.

On June 19th Shirvan Appeals Court under judge Ismayil Ahmadov held a
hearing on the appeal filed by Khural newspaper correspondent Aydin Janiyev
against the ruling by the Lankaran City Court. His appeal was denied. Janiyev
was arrested on September 7th 2011 following a lawsuit by religious followers
of Sarpakaran village in Lankaran region. He was charged with breaking
the windows of the village mosque and insulting the religious followers, and
sentenced to 12 days of administrative arrest. Later a criminal case under
Article 221.2.2 (hooliganism committed with resistance to the authorities
acting to protect social order or to prevent the infringement of a social order,
or with resistance to another person) was launched against Janiyev, and on
September 20th Lankaran City court sentenced him to 2 months of pre-trial

detention. On November 21st he was sentenced to 3 years in jail.

23



Tensions between Iran and
Azerbaijan have risen this year,
with each side accusing the
other of meddling in its affairs.
A journalist Anar Bayramli is
one of those journalists who
felt victim to deteriorated
relationship between two
countries.

Photo: IRFS

24

CHAPTER THREE: DETENTION
AND PERSECUTION OF HUMAN
RIGHTS DEFENDERS AND MEDIA
WORKERS

In Azerbaijan, journalists have been imprisoned on fabricated, politicized
charges--ranging from hooliganism and drug possession to incitement to
mass disorder--that stemmed from their work.

Right now, there are eight journalists in prison under various charges
widely agreed by both local and international bodies to be trumped-up:

1. Avaz Zeynalli, editor in chief, Khural newspaper
2. Aydin Janiyev, correspondent, Khural newspaper
3. Zaur Guliyev, correspondent, Khayal TV

4. Vugar Gonagov, correspondent, Khayal TV

5. Ramin Bayramov, editor-in-chief, “islamazeri.az”
6. Hilal Mammadov, editor-in-chief “Tolishi Sado”
7. Anar Bayramli, correspondent, Iranian Sahar TV
8. NIjat Aliyev, editor-in-chief, azadxeber.az

In March 2012, the Khirdalan city court sentenced online journalist
Ramin Bayramov, the editor of the Islamazeri.az website, to 18 months in
prison on charges of illegal possession of drugs and firearms. Namely, the
prosecutor’s office charged Bayramov under criminal code articles 228.1
(Illegal purchase, transfer, selling, storage, transportation or carrying of
fire-arms, its accessories, explosives and supplies (except for the smooth-
bore hunting weapons and its ammunition) and 234.1 (illegal purchase or
storage of narcotics or psychotropic substances in a quantity exceeding
necessary for personal consumption, with no intent to sell).

Prior to his conviction, Bayramov had been detained since 11 July 2011.

Khural newspaper correspondent Aydin Janiyev was arrested on September
2011 and on November 2011 Lankaran City Court sentenced him to 3 years
in jail under Article 221.2.2 (hooliganism committed with resistance to the
authorities acting to protect social order or to prevent the infringement of
a social order, or with resistance to another person). On June 19th 2012
Shirvan Appeals Court upheld this decision.

Khural newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli was arrested on October
2011. He is charged under Article 311.3.3 (taking a large bribe) and Article
311.3.4 (extortion). In addition to these charges, he has later been charged
for tax evasion. His case is still under consideration.



E

On 13 June 2012, multi-media
journalist Mehman Huseynov
was released after one-day
detention and charged with
“hooliganism committed with
resistance to representative

of the authority”, a charge
punishable by up to 5 years
imprisonment.

Photo: IRFS

Iranian Sahar TV correspondent in Azerbaijan
Anar Bayramli was arrested on February 2012 and
on June 2012 Binagady District Court sentenced
him to 2 years in jail under Article 234.1 (illegal
purchase or storage of narcotics or psychotropic
substances in a quantity exceeding necessary for
personal consumption, with no intent to sell).

Vugar Gonagov and Zaur Guliyev, executive
director and editor-in-chief of Khayal TV based
in Guba were arrested on March 13, 2012. They
were accused of provoking the mass riots that
broke out two weeks earlier on March 1, after
the posted online a video of regional governor
Rauf Habibov making derogatory remarks about local citizens. Thousands
of protesters, including opposition and youth activists, demonstrated in Guba
on March 1, 2012 demanding the Khabibov’s resignation, as a result of his
comments. Criminal proceedings have been filed against them under Article
233 (Organization of actions promoting infringement of a social order or active
participation in such actions) and Article 309 (excess of official powers). The
investigation is ongoing,

Azadxeber.az website editor-in-chief Nijat Aliyev was detained on May 20th
2012 and on the next day he was sentenced to 2 months of pre-trial detention.
He is charged under Article 234.1 of the Criminal Code (illegal manufacture,
purchase, possession, transportation, transfer or sale of drugs, and psychotropic
substances). The investigation is ongoing. Gonagov and Guliyev remain in
custody awaiting trial — no date has yet been set by the authorities.

On June 21st 2012 Tolishi-Sado newspaper editor-in-chief Hilal Mammadov
was detained. On June 22nd Nizami District Court sentenced him to 3 months
of pre-trial detention. He is charged under Article 234.4.3 of the Criminal Code
(illegal manufacture, purchase, storage, transfer, transport or sale of drugs and
psychotropic substances in a large quantity). The investigation is ongoing,

On June 13th, IRFS photo-video journalist and Azerbaijan Youth Media
Center member Mehman Huseynov, 23 years old, was summoned to the
Sabayil District Police station and taken into police custody for 48 hours
after three hours of questioning. He was accused under Article 221.1 of
Azerbaijan’s Criminal Code — Hooliganism. The charges against Mehman
stem from a verbal disagreement that he had with police at an unsanctioned
protest in front of the Baku Mayoral Office on May 21. Mehman was at the
event carrying out his professional duties when police used force against both
protesters and journalists, including Mehman and other IRFS employees.
Police broke the camera that Mehman was using at the event. The current
status of the incident is that Mehman has been charged with hooliganism
but so far spared pre-trial detention.

25



CHAPTER FOUR: FREEDOM OF
EXPRESSION ONLINE

Currently, approximately 1/3 of the population' has access to the internet, making
it a key platform for information exchange. According to the OpenNet Initiative,
Azerbaijan’s internet is “largely free from direct censorship®”. Nonetheless in the
past year with protests inspired by the Arab Spring and then the Eurovision
Song Contest, the situation requires immediate attention and action. Realizing
its potential for political mobilization, the Azerbaijani government is expanding
methods to control, shape and monitor digital media content. While the
government does not typically restrict internet access, it has repeatedly blocked
some websites featuring opposition views and intimidated the online community
through its harsh treatment of so-called “cyber dissidents”.

Harvard alumni and a co-founder of March 11, 2011 Protest Day page on
Facebook, Harvard alum Bakhtiyar Hajiyev was jailed for nearly 2 years for
evading military service before an ammnesty. The authorities initiated criminal
proceeding in absentia against another co-founder of Protest page on Facebook,
Strasbourg-based activist Elnur Majidli. When he uploaded 20 videos on
Youtube exposing illegal acts in the region of Ujar, human rights activist and
blogger Taleh Khasmammadov was arrested and now faces possible 15 year
sentence under charges widely agreed to be trumped-up.

In February 2012, the Ministry of Justice issued a warning to IRFS citing
the dissemination of “biased” information via wwwnakhchivan.orgaz. A
month later, IRFS Chairman received an email from director of Network
Technologies (company selling az domains) where she mentioned pressure
from the authorities and asked IRF'S to stop using the nakhchivan.az domain.

On 1 March 2012, residents of the northern Azerbaijani town of Guba
gathered to protest against a local official who insulted the local community.
News of the alleged insult spread after a video was posted online. Following
the protests, some of which led to attacks on properties owned by the governor,
internet cafes were searched in an attempt to discover who posted the video. As
a result, Vugar Gonagov (Khayal TV executive director), Zaur Guliyev (Khayal
TV editor-in-chief) and the owner of MMM internet are now behind bars.

In addition to harassing and arresting youth involved with organizing the
demonstrations, police questioned a number of online activists in connection
with their Facebook activities. These cases signaled an alarming new strategy
on the part of Azerbaijani authorities.

These events demonstrate the pivotal role the internet is currently playing
in Azerbaijan’s civil society activism, primarily in the capital but also, to a
lesser degree, in towns outside Baku. Its role has grown significantly in the
last 18 months, with the advent of cheaper smart phones and 4g services. It

1 http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/inline_images/Azerbaijan_FOTN2011.pdf

2 http://opennet.net/research/profiles/Azerbaijan
26



is increasingly becoming an important means of communication for activists
and a vital news source, particularly given the lack of pluralism in the
country’s media3. In addition to government pressure, several state-controlled
television stations also ran campaigns against social network sites, broadcasting
interviews with psychologists and internet experts arguing that online activities
could have a detrimental effect on Azerbaijan’s image and pose a threat to the
country’s security. There is a restriction on the sale of “az” national domain to
physical and legal entities. The Ministry of Communication and Information
Technologies owns the monopoly on sale of the domain.

Another issue is cyber terrorism. If previously hacker attacks were only against
websites of critical and independent media, now hackers start targeting state-
controlled media.

On 16 January computer hackers launched an attack on fifteen internet sites in
Azerbaijan, mainly official websites of state bodies, including: the Constitutional
Tribunal, Interior Ministry, as well as the Ministry of Education, Communications
and Information, State Security Service, the ruling New Azerbaijan party, and
pro-government media outlets. After hacking into the websites, the individuals
posted messages promoting the wearing of hijabs (head scarfs) (last year, the
Azerbaijani Education Ministry banned hijabs from the country’s schools) and
criticizing Baku for its cooperation with Israel and corruption. The hackers called
themselves the Azerian Cyber Army and warned that Azerbaijani authorities
would share the fate of former Arab dictators.

The hackers who destroyed edu.govaz and vetedu.govaz websites of the
Ministry of Education placed former Islam Party chairman Movsum Samadov
s opinions on hijab (headscarf) ban on the websites.

Meanwhile, the Trend news agency’s site was also hacked after an item critical
of Azerbaijani-Israeli relations was posted on the site.. Hackers also attacked
the websites of the State Support Fund for NGOs (cssn.gov.az) and Absheron
Regional Executive Power (absheron.gov.az).

In response, on 17 January, a group of Azeri hackers known as Pirates Crew
posted a list of Iran-based websites it claimed to have hacked in retaliation
for the Azerian CyberArmy attacks. (Relations between Azerbaijan and Iran,
home to a large Azeri minority, have been strained over Baku’s closure of
mosques and restrictions on the wearing of headscarves).

“Tranian hackers” attacked the websites of the Azerbaijan State Television &
Radio Company, AZT'V, and Azerbaijani Airlines (AZAL) on 22-23 February.
In the overnight attack the hackers replaced AZT'V website homepage with the
message “Life is a game. Game is over!” Hackers posted a different message in
English on the AZAL website - “Hacked By Cocain Warriors from persia” (sic).
On the same night, the Sport Azerbaijan and Culture TV channels also were
hacked. Azerbaijan authorities believe these attacks are organized inside Iran.

3 International Partnership Group on Azerbaijan report “Running Scared”

27



Via flashmob action,
Azerbaijani youth protest
against state pressure on
independent print media.
Photo: IRFS

28

OVER THE MEDIA

CHAPTER FIVE: STATE CONTROL

The political climate in Azerbaijan remains hostile to the activity of
mass media outlets and citizen journalists. Government legislation
poses a serious threat to access to information and to the dissemination
of information. As a result, Azerbaijani citizens and the international
community are unable to access reliable, comprehensive, and objective
news on human rights issues relevant to Azerbaijan. Moreover, the
government’s attitude towards independent journalism discourages and
disempowers citizen journalists. Due to this weakness, Azerbaijan is
overly reliant on government sources for information, and the population
is under-informed about matters of public interest. Traditional radio and
television broadcasting is under strict government control, and all radio
and television companies serve the government in various ways. In 2009,
the Azerbaijani government placed a ban on the broadcast of Radio
BBC, Radio Liberty and Voice of America on local FM frequencies.
These radio stations were the only ones that ensured political pluralism
for Azerbaijani citizens.




Itis impossible to obtain alicense for broadcasting in Azerbaijan, despite the
fact that there are a sufficient number of available frequencies. Censorship
is applied to both radio and television broadcasts in Azerbaijan, and citizens
are unable to access complete and balanced news and information.

The circulation levels of the four non-government-sponsored newspapers
that seek to provide political pluralism are low, and they reach less than
3 percent of the population. The state economy has been monopolized
by a small number of oligarchs, which limits the advertising market, and
constitutes another obstacle in the development of the media in Azerbaijan.
Even medium-sized entrepreneurs refuse to advertise in the independent
and opposition media for fear of angering the authorities.

AZTV TV channel, which was officially transformed into closed Joint Stake
Company in 2005 is still financed from the state budget, and its affiliate
Idman-Azerbaycan TV channel have not been abolished yet. On the
contrary, the JSC was expanded and was entitled to broadcast Madaniyyat
(Culture) and Idman-Azerbaycan (Sport Azerbaijan) TV channels. In the
meantime , one of the obligations of Azerbaijan before the Council of
Europe is to liquidate AZTV TV channel.

In the recent period a number of what is supposed to be press kiosks but
in reality beautiful sales booths were placed in Baku. The booths sell all
kinds of food and consumer goods except for newspapers. There are small
newspaper stands beside these booths. The information about the owners
of these sales booths is kept secret. The places where these booths are
located were previously occupied by newspaper booths of Qasid and Qaya
distribution companies.

In the recent 2-3 months newsstands belonging to Gasid JSC have been
massively removed from the streets of Baku. Furthermore, Gasid and Gaya
distribution companies are deprived from subscription revenue. According
to Gaya Distribution Company director Khanhuseyn Aliyev, all the state
agencies and organizations have been unofficially ordered to subscribe to
newspapers via Kaspi Distribution Company. Restrictions on the press
distribution seriously affected the sales incomes of some high-circulation
newspapers such as Yeni Musavat and Azadlig. The monopolization of all
forms of press distribution (mobile sales, kiosks and subscription) will allow
the government to easily prevent the sale of certain newspapers and/or
magazines. The same scenario was applied back in 2000-2001 when, press
distributors taken under state monopoly refused to sell Monitor magazine
without providing any reason.

29



30

CONCLUSION

The Azerbaijani government has developed sophisticated judicial machinery
that stifles critical and independent reporting.

The authorities continuously resort to violence, abductions, torture, beatings
and the illegal detention of journalists in blatant violation of international
human rights and freedom of expression standards. Such practices have led
to an increasing sense of insecurity and a high incidence of self---censorship
within the media community.

Recently changed legislation fails to adequately protect journalists and do
not reflect the country’s international commitments in terms of freedom of
expression and human rights. Defamation is still criminalized.

The government’s tight control over print, broadcast and Internet media
severely restricts the growth of the independent media as a critical source of
information. Restrictions on advertising revenue, printing and distribution, as
well as an acute lack of private investment, suffocate the handful of relatively
successful independent publications.

The overall environment in which the Azerbaijani media currently operates
prevents it from holding those in power to account; nor does it provide
citizens with quality independent news reporting. When the media is unable
to fulfill such intrinsic functions, society cannot properly voice its concerns
or canalize its discontent through peaceful, institutionalized means. Until
this fundamental right is guaranteed, a more democratic Azerbaijan remains
a distant prospect.



National Endowment

for Democracy
Supporting freedom around the world

INTERNATIONA
MEDIA SUPPOR




info@irfs.org
www.irfs.org
www.facebook.com/irfs.org
TWITTER: @IRFS_Azerbaijan





